Udskiftning af softwareudviklingspartner – en god eller dårlig løsning?
Er det mission impossible eller en mulighed at skifte til en ny softwareudvikler, hvis et projekt er kørt fast? Uptimes CEO, Eero Tohver, gør dig kogere på, hvornår du og din virksomhed bør skifte softwareudviklingspartner.
Softwareprojekter er komplekse, og det er ikke ualmindeligt, at noget går galt. Til en vis grad er uventede ting naturlige, og hvis problemerne kan løses fornuftigt, er der ikke behov for større ændringer. Men viser det sig, at samarbejdet ikke går godt, og at udviklingspartneren har overvurderet sine kompetencer, kan det være det rigtige at overveje helt at skifte udviklingspartner for at fjerne uoverstigelige forhindringer.
– At skifte softwareudvikler er noget, du bør være forsigtig med. Det er en tidskrævende og stressende øvelse at få en ny partner, få arbejdsrutinen op at køre og sætte sig ind i kundens behov og alle de tekniske elementer. Det kan dog være uundgåeligt at skifte udbyder, hvis de eksisterende problemer ikke kan løses selv efter en seriøs indsats, siger Eero Tohver.
Er projektet ungt eller gammelt?
Han mener, at det er vigtigt at tænke grundigt over, om det giver mening at skifte partner. Hvis det pågældende projekt for eksempel er en softwareløsning, der er ved at nå sin udløbsdato, og den nuværende partner kan holde den i gang, er det ikke klogt at skifte, selv om mindre problemer hænger over løsningen.
– Hvis projektet derimod stadig er ungt, eller der er store planer for dets fremtid, er argumenterne for at skifte meget stærkere, hvis den nuværende partner ikke er i stand til at indfri forventningerne. Vi kommer naturligvis ikke uden om, at det er bøvlet af skifte leverandør midt i et projekt. Men vælger du en samarbejdspartner, der har erfaring med at styre projekter, der er gået galt, får du oftest en smertefri overgangsproces, understreger Eero Tohver.
Erfaring og ressourcer tæller
Uptime Development er i løbet af de sidste 30 år blevet kontaktet utallige gange for at overtage projekter, der er mislykkede med den tidligere partner.
– For det meste skyldes det, at den tidligere partner ikke havde nok udviklingsressourcer og de rigtige kompetencer, eller også undervurderede de simpelthen kompleksiteten af opgaven. Her har vi med vores 200 mand store team den nødvendige knowhow in-house, siger Eero Tohver.
Den administrerende direktør tilføjer, at det heller ikke er ualmindeligt, at projekter støder på grund hos den nuværende partner, fordi teamet enten er træt af projektet og ikke længere arbejder så hårdt, en nøgleperson har forladt teamet, eller softwareudbyderen beslutter sig for at fokusere på andre kunder.
Projekter kan reddes
Eero Tohver forklarer, at når Uptime overtager et projekt startet af en anden, er det vigtigste at forstå, hvordan tingene hænger sammen, omfanget af problemerne, validiteten af de hidtidige tilgange, og hvor meget der skal ændres for at undgå, at noget tilsvarende sker igen.
– Den aktuelle situation skal kortlægges med hensyn til både den tekniske og forretningsmæssige side. Det er afgørende at finde frem til, hvilken funktionalitet der er, hvad der mangler og samtidig vurdere, om den hidtidige tilgang kan videreudvikles, eller om teknologisiden også trænger til et eftersyn, siger Eero Tohver.
Lette og svære løsninger
Mens overtagelsen af andres projekter i nogle tilfælde er forholdsvis nem, skal softwarehuse som Uptime andre gange foretage et mere seriøst eftersyn eller endda starte fra bunden i mere komplekse sager.
– Det er vigtigt, at både vores og kundens forventninger er afstemt. Alle skal kende og forstå den reelle situation, hvilke muligheder der er på bordet, hvilke risici der skal afbødes, og hvordan vejen frem kan se ud, forklarer Eero Tohver.
– Det er ikke ønskværdigt at starte fra bunden på et større projekt, men nogle gange er det uundgåeligt. Selvom du var fortsat med den samme udviklingspartner et stykke tid, ville du før eller siden være nået dertil. Nu sker det inden, det er færdigudviklet og uden at bruge mere tid eller kaste flere penge efter en dårlig løsning, uddyber Eero Tohver.
For præcist at kunne måle, hvad der venter forude, investerer Uptime tid i at kortlægge, hvad der er blevet gjort, før de overtager projektet. Målet er at forstå, hvordan virkeligheden ser ud, og hvad man kan forvente i fremtiden.
– Vores mål er at give kunden en så ærlig og ligefrem vurdering af den aktuelle situation som muligt, vise hvordan tingene kan bringes videre, hvor lang tid det vil tage, og hvor meget det vil koste, fortæller Eero Tohver.
Viden, erfaring og mod
Han slår fast, at det er værd at huske på, at en it-partner med erfaring er at foretrække, når et kuldsejlet projekt skal på benene igen.
– At starte midt i et projekt er meget sværere end at starte fra begyndelsen. Det kræver en dybdegående viden, erfaring og mod. Det har større softwareudviklingshuse som Uptime Development, understreger Eero Tohver.
Overvejer du at skifte softwareudviklingspartner?
Tag en snak med os ved at kontakte os på + 45 70 20 69 59 eller info@uptimedevelopment.dk.